top of page

Shadowhunters, sæson 3B


Titel: Shadowhunters - the Mortal Instruments

Længde af episode (ca.): 42 min.

Sæson: 3/3

Genre: Drama, fantasy, romantik

Udgivelsesår: 2019

Adapteret af: The Mortal Instruments, af Cassandra Clare

Film manuskript: Ed Decter

Stjerner: 3/5

Shadowhunters sæson 3B

Clary er forbundet med Sebastian og forsvinder.

Sebastian er tilbage, og de prøver at dræbe ham?

Det går ikke så godt i Simons kærlighedsliv?

Malec burde gå til parterapi??'

Serien vs. bøgerne

Jeg vil virkelig prøve at se på serien som et individuelt værk, der ikke er forbundet med en af mine yndlings serier, men det er selvfølgelig umuligt, og jeg kan ikke lade være med at snakke som en fan af bøgerne snarere end serien.

Where to start? the outfits?

"Shadowhunters" har rigtigt mange seje, stærke kvindelige karakterer hvilket er super vigtigt. Der er dog en stort forskel ved at gøre kvinder stærke, seje heltinder og gøre feminine ting stærke.

Hver gang der er en kampscene med Clary eller Izzie, er deres hår altid krøllet perfekt, deres makeup er lagt perfekt, og de har de sygeste hæle på, jeg ikke engang ville kunne gå tre meter i, og da slet ikke dræbe en dæmon og redde jorden! Det her er selvfølgelig for at lægge vægt på deres badass femininitet, men come on du kan godt være en feminin, kvinde uden høje hæle og makeup og slagte dæmoner stadigvæk. Du risikerer jo bare at flade og forstuve din ankel i de dræberhæle, og så er du ikke til meget hjælp mere!

Hvis vi kort skal komme ind på Sebastians look, er det også helt forkert. Men det var Valentines også, men modsat Valentine kan jeg godt forstå den her ændring. Clary har rødt hår, Sebastian fik rødt hår. Så er det lettere at se dem som søskende.

Skuespillet er middelmådigt, men jeg vil dog sige, at det er blevet BETYDELIGT bedre fra sæson 1! Replikkerne dog... er de taget fra en clichebog?

Forbandelser, krafter og handlinger

Alle forbandelser, heltemodige gerninger og seje krafter er mere eller mindre givet til en ny person end i bøgerne. Jeg kan både se fordele og ulemper ved dette.

Fordelen er, at alle bipersonerne er meget mere specielle og betydningsfulde, hvilket jeg godt kan lide. Ulempen er dog at Clary og Jace overhovedet ikke er specielle. I bøgerne er de de her to supermennesker, der kan alt de andre ikke kan, i serien er de bare... en del af ganget med lidt småkrafter i bagagen, de ikke rigtigt bruger.

Og så skal vi lige sige... Kain... seriøst? Jeg ved, at der er mange, der elsker, at Cassandra Clare har blandet mytologi og religion så meget sammen, hvilket også er sejt, men når serien trækker en meget betydningsfuld bibelsk karakter ind i miksen, synes jeg bare, at det hurtigt bliver - plat? Det er en anden ting at blande engelene ind i det, for selvom vi kender deres navne fra biblen, er det nok de færreste, der kan huske deres individuelle historier. Hvor Kains historie nok er meget mere klar for de fleste mennesker, hvilket bare gør, at den er svær at blande ind i fiktion (eller mere fiktion. Kommer an på hvad du kalder biblen).

Lad os snakke forhold!

Malec: fantastisk som altid, om end lidt cringe en gang imellem. Deres break-up though? Meget hurtigt og du mærkede slet ikke smerten nok! Jeg ville ligge på mit gulv og tude og... så var deres break-up allerede over, inden jeg havde fået tårer i øjnene!!

Kælenavnene dog <33 elsker at de har inkluderet det i serien!

Clizzie: clizzy er også fantastisk og mega seje søskende/venindepower, MEN HAR I glemt AT LÆSE BØGERNE freeform FOR IZZY SIGER tydeligt AT HUN ikke VIL HAVE EN parabaitai! (Hvilket generelt er et problem. Freeform. Læs nu bøgerne)

Sizzy: Endelig fik vi noget Simon og Isabell (dog også kun minimalt af det!), men de scener de havde sammen var virkelig søde og kunne virkelig føle deres karaktere i dem <33

Maryse... Luke... Maluke??: Bare nej. Jeg har allerede i en af mine forrige anmeldelser af serien talt om hvorfor Maryse slet ikke burde være i showet, men bare... det bliver et nej for mig.

Trods den roman jeg lige har skrevet, synes jeg faktisk, at sæson 3B var betydeligt bedre end resten af serien. Hvis de andre sæsoner havde været mere som den her, kunne jeg måske have ladet være med at skrige sådan op om dem i smerte... men serien generelt har bare været alt for rodet, har ikke fulgt det originale værks regler for den magiske verden og har været mere fanfiction end filmatisering.

51 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page