top of page

Outlander, sæson 4


Titel: Outlander'

Sæson: 4

Afsnit: 13

Længde per afsnit: 50 min (ca.)

Genre: Drama, Fantasy, Romantik

Adapteret af: Drums of Autumn, af Diana Gabaldon

Stjerner: 5/5

Outlander

Claire og Jamie er havnet i USA efter at deres skib stødte på land. Nu er de klar til at skabe sig et nyt liv på et nyt kontinent, men Claire ved, at der ikke vil gå mange år, før den amerikanske revolution vil starte - er de klar på endnu en krig mod englænderne?

Brianna finder tilbage i 1960´erne en dødsnotis om hendes forældre og beslutter sig for at prøve at ændre fortiden.

Var den god?

Den her sæson har været så længe ventet, og den skuffede på ingen måde! Jeg vil komme ind i spoilers i det her afsnit, men starter bare lige med en overall spoiler free opinion.

Looket på serien er for det første så smukt - kulisserne, kostumerne, skuespillerne... det hele giver bare sådan en realistisk og tidsrejsende stemning!

Hver episode efterlod dig bare hungrende efter mere, og oftest kunne du også finde mig skrigende ad fjernsynet, efter afsnittet var færdigt. Fordi nogle følelser bare ikke kan holdes inde.

Jeg er ikke 100% tilfreds med slutningen. Misforstå mig ikke den var god, men jeg manglede bare noget - og en sæsonafslutning skal gerne mætte dig og samtidig gøre dig interesseret i en eventuelt ekstra sæson, (som Outlander jo får) hvor at jeg manglede et sidste afsnit - eller bare lige 10 minutter mere for at tilfredsstille mig.

**SPOILERS**

Nu kommer vi til the good stuff!

Jeg synes der gik lige lovligt lang tid, inden vi så Roger og Brianna, da deres storylines og forhold virkelig var noget jeg havde set frem til at dykke ned i i den nye sæson.

Jeg elskede også da Brianna ankom til 1700-tallet, og hun kunne bringe det her "moderne-pust" med sig. Her tænker jeg især på den scene, hvor hende og Claire står og snakker, om hvilke moderne ting de savner mest. Hilarious!

Men som jeg også hintede uden at spoile overfor - Roger skulle altså lige have mødt hans søn! Hvordan kunne de bare slutte det der?! Bare et kort møde. Det er alt jeg beder om!

Der var heller ikke så mange sexscener i den her sæson, som der har været i de forrige, hvilket jeg sætter pris på, da jeg sidder og ser den med min mor. Jeg tror ikke jeg behøver at uddybe her.

Holy shit! Da Murtagh kom tilbage - plot twist out of nowhere! Det var jeg virkelig ikke forberedt på, men jeg elsker, at han er i live! Til gengæld er jeg ikke den store tilhænger af ham og Jocastas lille hyggestund . . . det kom bare ret så pludseligt. Skulle han ikke have været forelsket i hendes søster engang? Og jeg ved godt, at de ikke teknisk set er i familie, men det føler jeg bare, at de er, så derfor har jeg det også bare lidt mærkeligt med det.

Serie vs. bog

Nu er det efterhånden et stykke tid siden, at jeg har læst den murbrok af en bog, men så vidt jeg kan huske, er alle de major ting fra bogen med.

Der var nogle enkelte ting, de havde ændret som HALLÅ MURTAGH ER I LIVE!! Og at Jamie i starten af sæsonen ikke dræber en rigtig bjørn, men snarere en metaforisk bjørn. Jeg forstår godt at showet ikke lige ville have Sam Heughan til at wrestle med en bjørn. Af åbenlyse årsager. Vi skal ikke skramme hans smukke ansigt.

En ting jeg til gengæld ikke er okay med, er at Brianna aldrig mødte Jenny og Co.. (andet end Ian og et af hans børn). Hvorfor skulle vi lige bruge så lang tid hos Laoghaire i stedet for at besøge Jenny som i bogen?? :,((

Jeg vil også mene, at Lizzies skuespiller er en anelse for gammel, da hun for eksempel først får sin menstruation i den næste Outlander-bog, men detaljer - det gør ikke den store forskel.

Jeg manglede også lige, at Claire og Jamie var hjemme til Brees fødsel, for det er nok en af de sjovere scener, jeg har læst! Og igen Roger skulle bare have mødt hans søn . . . fordi det bare er simpelthen sådan en fin scene i bogen.

Men Outlander løber stadig med titlen, som dem der er bedst til at filmatisere elskede bøger!

43 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page