top of page

The Hate U Give


Titel: The Hate U Give

Direktør: George Tillman Jr.

Spilletid: 2 t. 13 min.

Genre: Drama

Udgivelsesår: 2018 (USA) 2019 (Danmark)

Film manuskript: Audrey Wells

Adapteret af: The Hate U Give, Angie Thomas

Stjerner: 5/5

The Hate U Give

16-årige Starr lever i to verdener: det sorte, fattige nabolag hun er født og vokset op og hendes fine hvide-skole i forstaden.

Men de to verdener kolliderer, da Starr er det eneste vidne til hendes ven, der bliver skudt og dræbt af en politibetjent.

Hvad Starr nu vælger at sige kan ødelægge hendes nabolag, men det kan også få hende dræbt.

Men hvad er meningen med at have en stemme, hvis du ikke bruger den?

Var den god?

The Hate U Give var en af de mest vellykkede filmatiseringer, jeg længe har set, og den skuffede ikke, hvilket er ret utroligt, da jeg havde utroligt høje forventninger til den!

Så snart jeg så den lille animerede tegning i filmen, af Starr der kom ud med sit skilt, blev jeg så begejstret! (Jeg kunne mærke mit hjerte banke helt af forventning inden filmen gik i gang, not kidding)

Jeg sad nærmest hele filmen igennem med en klump i halsen eller tårer strømmende ned af kinderne - arghhh all the feels!

Og Angie Thomas cameo sidst i filmen??! Jeg havde lyst ti at skrige lidt og kiggede meget sigende på min mor og søster, men de genkendte hende selvfølgelig ikke :((

Jeg ved også, at der er nogle amerikanske booktubers i proom-scenen, men jeg kunne kun lige genkende ryggen af en, selvom jeg virkelig holdt øje! xD Men alligevel bare det at vide at de er der, synes jeg var så sejt og sjovt.

The Hate U Give var en virkelig, virkelig god film alle burde se (men som desværre kun gik i de danske biografer i en enkel dag).

Film vs. bog

Okay let´s talk about the book. Den her del kommer til at indeholde spoilers.

Overall holdte de sig ret godt til bogen, andet end de helt havde slettet Devante fra plottet? De fokuserede meget på Black Lives Matter i filmen, hvilket bogen naturligvis også gør, men bogen har også bare subplottet med Devante, og hvem Khalil egentlig var med. Alt det med bandanaen på kisten og at Devante flyttede ud til Starrs onkel og tante var bare - puuf - væk.

Som sagt sad jeg hele tiden med en klump i halsen mens jeg så filmen, hvor der var en del humor i bogen, der tit fik dig til at grine. Der var bogen meget godt balanceret mellem det lette og det alvorlige. det føltes lidt som om at de havde fjernet alt humoren (okay ikke helt, men en del) fra bogen.

En anden ting de havde fjernet fra bogen var haileys racisme mod Maya. I filmen viser de kun at Hailey er racistisk overfor Starr. I bogen synes jeg, at Angie Thomas gør et meget godt job med at vise at Hailey ikke kan forstå nogen andre kulturer - om det så er sorte eller asiatiske mennesker.

Brenda og Isahas problemer synes jeg også blev lidt underspillet. Det bliver nævnt kort at Brenda er stofmisbruger, og at Khalil derfor ville hade at sælge stoffer, men det bliver børset meget let over - det samme synes jeg gør med Kings grusomheder. I filmen ser du, han er en gangleder og en bad guy, men du dykker ikke rigtigt ned i det.

Og så til aller sidst i filmen - de flyttede ikke fra Garden Heights? Jeg kan godt se, at det er en nem og på sin vis smuk slutning, men var en af pointerne i bogen ikke også, at du sagtens kunne støtte dit nabolag, selvom du ikke boede der længere?

Så ja der var jo så tydeligvis nogle ting, jeg savnede i filmen, men det ændrer ikke på, at jeg synes, at den var fantastisk, og hvis du ikke har set den endnu, burde du gøre det - find den på en eller anden måde!

68 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Slangens Gave

bottom of page