top of page

Efterskole room essentials


Når du går på efterskole, betyder dit værelse rigtigt meget for dig. Det er samlingsstedet, hvor man er om aftenen, det er der, alle dine venner kommer hen, det er ens spisestue, tv-stue og soveværelse - i et lille rum. Derfor betyder det også rigtigt meget, at du kan lide dit værelse.

Da jeg skulle pakke mit værelse ned for sidste gang, havde vi et par timer på det, hvor vi gjorde rent, men hvor det var tømt for alle vores ting. Vi snakkede om hvordan det egentligt ikke var vores værelse mere, for det var vores ting, der gjorde det til vores værelse. På samme måde skal du også få ejerfornemmelse på dit værelse.

Her er nogle ting, jeg synes gør et efterskoleværelse hyggeligt og personligt. Eller bare er livnødvendigt, hvis du skal overleve et år på efterskolen.

1. Hav noget hjemligt med

Det skulle efter sigende hjælpe på hjemve, hvis du har noget hjemligt med. Om det er din sovebamse, fra du var fem, eller et hullet og gammelt tæppe kan det virkelig hjælpe dig til at føle, at værelset er dit.

Enhjørninger all the way

2. Fotografier

Fotografier, tegninger eller det lignende er livsnødvendigt på efterskoleværelset! Det er vildt hyggeligt at dekorere væggen ved din seng eller dit skab med minder, og det giver dig altid noget rart at kigge på.

(Som bonus kan det også få folk til at lære dig bedre at kende, ved at de spørger ind til nogle af billederne).

3. Lyskæder

Om de bare udsender et enkelt hvidt lys, eller om de blinker i regnbuens farver, er egentligt lidt lige meget, men lyskæder my dear friend - that´s the shit!

På mit ene værelse havde vi lidt en intern battle med et andet værelse, om hvem der kunne have flest lyskæder på deres værelse. Hvilket var meget sjovt, men det essentielle er egentligt, at du kan lyse dit værelse op om aftenen - for du har aldrig lyst til at tænde ovenlyslamperne. (Det hjælper også på humøret i de mørke og kolde vintermåneder).

Meget glad lyskæde-ejer

4. Forlængerledninger

Den her er måske lidt kedelig, men pak en i din taske for du får brug for det. Der er ofte ikke så mange kontakter på dit værelse og med lyskæder, små lamper og mobiler der skal lades op, får I hurtigt brug for mange kontakter.

Så tag en forlængerledning med hjemmefra - og gerne en der er lidt lang, så den kan nå hen til præcis det sted du vil have den.

5. Opbevaringstingester

Ligesom der sjælendt er særligt mange kontakter, er der heller ikke særligt meget opbevaringsplads udover en hylde eller to og dit skab, så det ville være ret smart, hvis bare en på værelset havde en lille reol eller lignende. Jeg havde selv et "natbord", (det brugte jeg det i hvert fald som) hvor min lille lampe kunne så på, og så kunne du løfte låget og opbevare ting i den. Ret Genialt.

6. Fuld-figurspejl

På min efterskole var det meget få værelser, der havde et fuld-figursspejl, og selvom det lyder mærkeligt, kan du altså godt komme til at savne at se dig selv i helhed.

Dem der var rigtigt smarte, havde et aflangt spejl, der kunne hænge på døren - så fyldte det heller ikke på værelset.

7. Tørrestativer

Der vil højst sandsynligt blive udbudt steder, hvor du kan tørre dit tøj, men det er bare for meget at forlange, at vi skal bevæge os mere end højst nødvendigt. Og hvis efterskolemennesker ikke er nogle af de mest kreative til at finde steder at hænge deres våde tøj til tørre, så ved jeg ikke hvem er! To trøjer på sengen, et par bukser over radiatoren, et håndklæde ud af vinduet . . .

Det kunne i hvert fald være smart, hvis du tog dit eget lille fold-ud tørrestativ med . . .

8. PUDER OG TÆPPER

Du kommer til at sidde rigtigt meget i din seng eller dine roomies senge, især hvis man ser et eller andet sammen. Derfor er det meget rart at have en gigantisk pude at læne sig op af, og et blødt tæppe har aldrig gjort nogle kede af det!

The Hyggekasse

9. Hygge kasse

Jeg havde verdens mest geniale kasse: en kasse til slik. Da jeg fik den af min mor, den dag jeg skulle starte på efterskolen, er jeg ret sikker på, der var en kæmpe pose slik i den, lommetørklæder og nok en lille gave (da jeg snart havde fødselsdag).

Men konceptet med kassen er meget enkel: den er lille nok til at være under din seng, den indeholder dejlige ting, den gør dig glad.

Anskaf dig en - du vil ikke fortryde det!

10. Dejlige roomies

Dit efterskoleværelse bliver så meget federe at være på, hvis du deler det med en fed person!

Hvis personen ikke virker så glad for dig så prøv at fodre dem med slik. Det plejer at virke.

(Heldigvis har jeg ikke selv haft behov for at bruge dette kneb, men jeg er sikker på, at det ville virke!)

558 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page