top of page

Efterskole to do liste


Jeg har netop afsluttet et år på Høng Efterskole *snøft snøft*, men ligemeget hvor sørgeligt det er, at det nu er slut, gør det mig jo lidt til en ekspert, i ting du burde gøre på dit efterskoleår!

Så her kommer nogle forslag, til ting du burde gøre / lave!

1. Junkfood-dag

Find en weekend eller bare en eftermiddag sammen med dine venner og gå ned til det lokale pizzaria, (tro mig I har sikkert flere i byen, når der ligger en efterskole, vi havde fire-fem) og køb alt det snaskede mad jeres hjertet begærer, sæt jer ind på et af jeres værelser eller ud i solskinnet, hvis I er så heldige, at det er der, og nyd maden og hinandens selskab.

2. Shoppetur

Det er selvfølgeligt meget forskelligt, hvor efterskoler er placeret rundt omkring i Danmark, min var for eksempel placeret i en meget lille by, men til gengæld havde vi Slagelse tæt på os - og noget af det hyggeligste er at tage ind og shoppe i weekenden sammen med dine venner!

3. Fødselsdagsfejring

De fleste kommer til at opleve at have deres fødselsdag imens de går på efterskole. Ens fødselsdag er virkelig en dag, hvor du bare skal forkæle fødselsdagsbarnet maks. Det er en dag, du selv er vant til at bruge med familien og i selskab med en masse gaver, så det kan godt være, at man har brug for lidt ekstra kærlighed, nu når man er væk hjemmefra.

Noget af det du kan gøre for fødselsdagsbarnet, er for eksempel at vække dem med sang, (eventuelt kommer vedkommenes venner hen om morgenen, eller så er det huset, man bor i der kommer), pynte op med flag og lignende i opholdsstuen eller lægge sammen om at købe en lille gave.

Alle disse ting var blevet gjort for mig til min fødselsdag, og det betød virkelig meget!

4. Natterend

Jeg kan lige lægge ud med at sige, at nogle nok vil beskrive mig som lærens kæledægge og, at jeg bestemt ikke bryder mig om at bryde reglerne. Men natterend er ligesom bare noget, der hører efterskole til, så da året lakkede mod sin ende, og jeg stadig ikke havde lavet natterend, slog jeg mig sammen med et par af mine andre englevenner, der heller ikke havde gjort det før - og gjorde det!

Og måske synes du, at det her er lidt latterligt, men fordi ingen af os kan lide at bryde reglerne, og det var min kontaktlærer, der havde aftenvagt den dag, spurgte vi om lov til at lave natterend... og vi fik ikke decideret lov, men han sagde heller ikke noget imod det. Så da han havde været der og sagt godnat, og min ene roomie lige havde råbt ud af vinduet at vi altså lige løb en tur rundt om H, gjorde vi det. Og ja hele molevitten tog os kun 54 sekunder, men vi fik lavede natterend... på en måde (men jeg har altså brug for min skønhedssøvn!!)

5. Kaaaaaaage

Lidt ála junkfood-dag så gør det med kage! Vi var så geniale at bestille en kagedame, hvilket er en superhyggelig ide - og tro mig du kan få meget sjov, over hvad der skal stå på kagen! (Vores tekst var selv: Mumse guf nam nam pigerne, hvilket er virkelig random og mærkeligt. Ret dejligt)

6. Late night dansefest

Sæt dit jam på, hop rundt på værelset der er alt for lille til, at fem mennesker danser for livet løs derinde, bliv lidt svedig, nyd livet. Lav karaoke, sing-along, dance-off.

7. Skønhedssalon

Find jeres mærkeligste ansigtsmasker frem og gå i krig med jeres bumser fra alle jeres usunde aftner!

Læg eventuelt neglelak og husk at åbne vinduerne - for hele huset kommer til at stinke!

8. Mindebog

Jeg fortryder selv, at jeg ikke gjorde det her fra starten af året, men køb en bog og gør det til din efterskoledagbog.

Skriv om de dårlige dage, men også de gode. Og prøv, virkelig prøv, at sæt lidt tid af hver dag for at skrive i den - jeg skrev selv i min hver dag i de sidste par måneder, og det er jeg virkelig glad for, men jeg ville virkelig ønske, at jeg havde noget mere fra starten, hvor jeg ikke havde det mega fedt hver dag på skolen. For ligesom at kunne følge ens udviklung med ens egne tanker, for det bliver altid lidt anderledes, når du kigger tilbage på det.

Lav lister over de lækreste fyre. Få dine venner og lærere til at skrive en lille besked til dig i den. Skriv dine yndlings morgensange, klistrer de mest randomme ting ind - for det er de ting, der betyder noget!

Gør den farverig med tegninger og tus. Hvis din personlighed i den og gør den helt din egen. (Min personlighed skinner klart igennem min ved at være meget grim - på en pæn måde!)

9. Roomie-tid

Værdsæt de roomies eller roomie du har! Sæt en gang i mellem en aften eller eftermiddag af hvor I låser døren, og bare er jer. Se et eller andet sammen, spis noget lækkert og nyd hinandens selskab.

10. Se solen stå op

Det her er en ting, jeg ikke selv nåede, men ud fra mine venners snaps, (SnapChat er en meget pålidelig kilde) så det vildt hyggeligt ud!

Vikkel jer ind i jeres dyner og stå op klokken lort for at se solen stå op!

8.904 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page