top of page

Before I Fall


Titel: Before I Fall

Direktør: Ry Russo-Young

Spilletid: 1 t. 38 min.

Genre: Drama, mysteri

Adapteret af: Before I Fall, af Lauren Oliver

Stjerner: 3/5

Before I Fall

Samantha Kingston har det perfekte liv. Hun er populær, hun har en kæreste - også populær. Hun har tre bedste veninder - også populære. Hvad hun ikke har er tid.

En fredag starter helt normalt, skole, forberedelse til fest hos dine venner, fest, hjem. Udover at Sam aldrig kommer hjem.

Da Sam kommer i en bilulykke, oplever hun den samme dag igen og igen. I mens prøver hun, at gøre alt hun kan for at redde sig selv.

Men hvad hvis det aldrig var hende selv, hun skulle redde - hvad hvis det var en helt anden?

Film v.s bog

Det er lidt over et år siden, at jeg læste bogen til filmen, så jeg husker mærkeligt nok ikke alle detaljer knivskarpt, men jeg kan dog huske de vigtige ting.

Jeg har ønsket virkelig længe at se den her film og vidst, at den var på Viaplay uden at have Viaplay - ren totur! . . . heldigvis har min bedste veninde lige fået Viaplay, og vi var sammen i weekenden. . .

Så ja nu har jeg set filmen, og den skuffede ikke, hvilket er ret imponerende, når jeg har haft over et år til at gå og bygge forventninger op. Så kan det være, at du tænker: "Hvorfor så kun tre stjerner?" - og jeg må sige, at jeg virkelig var i en indre debat med mig selv om, hvor meget jeg kunne lide den. For jeg elskede den virkelig, da jeg så den, men det er ikke en, jeg vil se igen, og derfor endte den på tre.

I forhold til bogen holdte den sig ret godt til det originale "manuskript". Den fokuserede meget på Sams historie og ikke alle hendes venners bi-historier der foregår samtidig med Sams i bogen - hvilket er forståeligt, men du elsker helt sikkert alle karakterer på en eller anden måde i bogen, hvor du ikke får den samme oplevelse i filmen, hvor de enten kun er gode eller onde.

De undlod også hele Sams lille meget forkerte og klamme kærlighedsdag med hendes lærer, hvilket jeg tænker,kunne være lidt, fordi den skulle vises i de amerikanske biografer? Jeg synes dog, at det var lidt ærgerligt, at de ikke havde det med, da det biddrog så godt til historiens helhed på sådan en klam fucked-up måde.

Men alt i alt en vellykket filmatisering jeg godt kan anbefale!

7 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Slangens Gave

bottom of page