top of page

Outlander sæson 1


Titel: Outlander

Afsnit: 16

Længde per afsnit: 50 min (ca.)

Genre: Drama, Fantasy, Romantik

Adapteret af: Outlander, af Diana Gabaldon

Stjerner: 5/5

Outlander

Claire Randall er på hendes anden brylluprejse med hendes mand i Skotland, kort efter Anden verdenskrig er slut.

En dag rejser hun ved et uheld gennem en cirkel af sten. Hun havner i 1743 og møder kort efter Jack Randall, hendes mands seks gange bedstefar. Han viser sig dog ikke at være lige så godhjertet, som den mand hun giftede sig med.

En gruppe Skotske forbrydere kidnapper Claire, og Claire finder sig selv i fare for både Jacobites og Redcoats.

I tumulten finder Claire trøst i Jamie Fraser, en ung skotlæner. Snart finder Claire hendes hjerte delt mellem to mænd - fra to helt forskellige århundrede.

Var den god?

Jeg så det første afsnit af Outlander for hundrede år siden og synes egentligt ikke videre om det. Det fangede mig ikke specielt. Tilfældigvis kom vi til at snakke om serien en dag på efterskolen, hvor en af pigerne sagde, at jeg blev nødt til at se videre. Og fra afsnit to elskede jeg det, og er nu dybt afhængig af det! Og ved du hvad, jeg er slet ikke flov, (okay måske en smule) over at indrømme at jeg nu har set hele sæson 1 fire gange, (to gange selv og to gange med to forskellige personer om jeg må sige). Jeg har allerede overtalt jo så to personer om at se serien, og måske kan jeg nu også overtale dig? (tro mig du vil ikke fortryde det)

Du får det hele i Outlander, kærlighed, lækre åh så lækre Jamie Fraser (Sam Heaugan), drama og skotsk historie. Selv elsker jeg virkelig historiske serier/film - tøjet de går i, måden de opfører sig på og taler... jeg elsker det hele, og Outlander skuffer helt sikkert ikke på det punkt! Jeg kan også godt love dig, at du kommer til at holde af den skotske accent noget så inderligt!

En anden aspekt jeg også synes er virkelig spændende ved serien, er når Claires holdninger mødes med verdens i 1743. Det giver nogle interessante konflikter og gode grin.

Bog v.s serie

Jeg havde ikke læst nogle af bøgerne i Outlander-serien, inden jeg så den, men jeg havde hørt at bøgerne, eller rettere sagt serien, skulle følge hinanden meget præcist. Jeg er netop lige blevet færdig med den første bog i Outlander-serien, og det må jeg nikke godkendende til. Der er selvfølgelig noget mere baghistorie til karakterene, nogle karakterer var blevet fjernet, nogle scener er blevet taget ud, og andre er blevet tilføjet for, at kunne lave det til en interessante serie at se. Men ellers var det nærmest som at se serien en gang til - netop fordi de også har holdt mange af citaterne fra bogen. (Hvilket jeg nød meget da jeg kunne høre Jamies dejlige skotske accent, imens jeg læste det)

Serien gør virkelig bøgerne fyldest, og det klapper jeg i mine små hænder for!

En ting jeg bedre kunne lide ved bøgerne, var dog, at man fik mere baghistorie om Jamie og hans barndom, første kys og første gang han fik tæv. Jeg åd det hele råt, og elskede hvert et ord af det.

Den eneste ting jeg egentlig ikke så godt kunne lide de havde gjort ved serien, var at Jamie og Jennys forhold, virker meget anstrengt, hvor det i bøgerne virker meget mere kærligt.

 

Hvis du er interesseret i mine meninger mere uddybet om bogen, kan du også finde en boganmeldelse af den på min blog.

26 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page