top of page

10 tips til at slippe af med din hjemve


Jeg er startet på efterskole i tiende klasse. Alle siger altid til en, at ens efterskoleår skal blive det bedste år i dit liv. Og det tror jeg nok, at det skal blive - med tiden. Men alle begyndelser er svære ikke? I sær når du møder 114 nye mennesker, et nyt hjem og skal sige farvel til din familie på en og samme dag.

Jeg skal gerne indrømme, at jeg havde to store tudeture på den første introuge, hvor jeg bare tænkte: "Det her er ikke mig!" eller: "Det her kan jeg bare ikke klare..."

Men jeg ved, at jeg ikke er den eneste til at få hjemve, og det er heller ikke noget, jeg er flov over, for som mine lærere siger: "Ville det ikke være sørgeligt, hvis du slet ikke havde noget at savne derhjemme?"

Så her kommer mine ti tips til, hvordan du kan slippe af med din hjemve!

Sofie Hansen

1. Lav dit værelse hyggeligt

Hæng nogle billeder op på væggene - få en lyskæde eller tag et gulvtæppe med! Føl dig hjemme for det er dit nye hjem!

2. Lav nogle af de ting du plejer

Plejede du før, at læse meget eller var at spille kort en fast del af din hverdag? Så giv dig selv noget tid til at lave de ting du elsker. Jeg kunne mærke, at jeg kunne blive helt stresset, hvis jeg ikke læste, eller skrev hver dag - og det hjælper i hvert fald ikke på din hjemve!

3. Tal med din familie eller en lærer

Jeg snakkede med min mor og så bagefter en lærer, og siden da er det faktisk gået meget godt for mig. Men kend dig selv inden du tager kontakt med din familie, nogle kan godt blive mere kede af det af at høre deres mors stemme!

4. Vær sammen med de andre

Måske laver de ikke lige, det du elsker, men prøv at være med - det er så super vigtigt at få lavet fællesskaber i starten, så du ikke kommer til at føle dig ensom!

5. Lad være med at lukke dig inde på dit værelse

Den her gjorde jeg tit. Måske fordi jeg var ked af det, men det hjælper ikke altid bare at være ked og ensom inde på dit værelse. Prøv at være så meget sammen med de andre som du orker.

6. Tag tid til dig selv

Samtidig med at du skal sørge for, at være social skal du også tage tid til at mærke efter, har du brug for en 5-minutters pause-alenetid? Så tag de fem minutter!

7. Husk at det ikke varer evigt

Det her hører du sikkert hundredetusind gange fra lærerne, men din hjemve kommer altså ikke tid til at vare evigt! Nogle føler den slet ikke, nogle skal lige igennem de første par uger, og nogle skal måske lige igennem den første måned - men det bliver bedre!

8. Hold kontakten med dine gamle venner

Der var ikke noget der kunne løfte min dag som en opdatering fra min bedste veninde! Bare det at snakke med nogle, der kender en bedre end du kender dig selv hjælper en del. Hvis du ikke føler, at du kan snakke med dine forældre helt om dit hjemve - så gå til dine venner!

9. Lad være med at være flov over din hjemve

Alle oplever det i forskellige grader, og selvom vi alle sikkert ved det, har vi som mennesker stadigvæk bare ikke lyst til at vise vores svagheder foran andre. Men det er okay, at vise at man ikke er glad hele tiden!

10. Tal med andre der har det ligesom dig

Jeg kom selv til at snakke med en ny pige, fordi hun også havde hjemve, og det hjælper at få et fysisk bevis på, at du ikke er alene om din hjemve! Og på samme tid kan du danne nye venskaber på grund af det!

Håber det hjalp dig lidt!

399 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page