top of page

Stormflod, Eva Munk

Opdateret: 3. jan. 2021

Bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forfatteren. Tak for læseoplevelsen 😊



Titel: Stormflod

Serie: Grøn Klode

Nr. i serien: 1

Forfatter: Eva Munk

Udgivelsesdato: 14. november 2020

Forlag: Forlaget Klippe

Målgruppe: Tweens

Genrer: realistisk YA, klima

Stjerne-rating: 4/5 søstjerner


Stormflod

[bagsideteksten til bogen]


14-årige Tenna går i 8. klasse og bor i en lille by i Vestjylland. Hun samler tit skrald på stranden, fordi hun hader at se, hvordan mennesket ødelægger naturen.

En dag opdager hun gruppen @grønklode, hvor hun møder Pelle og A.K., der går lige så meget op i miljøet som hende selv. Sammen dedikerer de al deres tid til at sprede budskabet om en bedre verden. Men vejen mod en grøn klode er svær, og nogle gange er Tenna ved at miste modet ...


Kunne jeg lide den?


Stormflod er en rigtig fin fortælling om venskab og klima.

Det er en bog, der handler om at finde et sted at passe ind, om nyopståede venskaber, og de venskaber, der glider ud i sandet - og at det også er helt okay en gang i mellem. Generelt synes jeg Stormflod havde nogle ret fine portrætteringer af venskaber.


Samtidig er det også en yderst relevant bog for unge mennesker, hvor klimaproblematikken kun kommer til at fylde mere og mere i deres hverdag. Det er et stort problem, at skulle kunne rumme i sådan nogle små kroppe, og derfor håber jeg også, at der kun kommer flere bøger med klima som en af sine tematikker i fremtiden, for det er så relevant at snakke om!

Selv er Stormflod en bog, jeg godt ville have haft, da jeg havde været yngre, fordi den netop formår at omhandle klimakrisen på en forståelig måde. Det betyder dog ikke, at jeg ikke kan spejle mig selv i Tenna i dag, for det kan jeg i den grad, da jeg selv også går meget op i klimaet.

Specielt var det Tennas knugende klimafrygt og til tider modløshed, jeg kunne se mig selv i - fordi det netop kan føltes så uoverskueligt til tider.

Tennas følelser kunne dog også virke ret eksplosive ift. at der ikke skulle meget til at hun brød grædende sammen.


Udover at det er et relevant emne for unge kan man også se bogen som et interaktivt medie ved at @grønklode, som Tenna melder sig ind i, har fået sin egen Instagram, du kan finde her. Det er både en sjov tilføjelse til boguniverset, men kan forhåbentligt også gøre den traditionelle papirsbog lidt mere let-spiselig og interessant for de tweens, bogen er skrevet til.


Bogen kom også ind på andre emner som familieforhold og mobning og behandlede generelt mange relevante emner for unge på få sider.

Jeg kunne godt til tider synes, at forholdet til moren var udført en smule sjovt. Moren var meget investeret i at hjælpe Tenna, hvilket er virkelig sødt og også vigtigt at vise, at de voksne skal tage ansvar og spiller en rolle i at løse klimakrisen, men for mig virkede moren til tider så investeret, at det blev urealistisk.


Alt i alt synes jeg, at Stormflod var en rigtig fin bog til unge mennesker om venskab og klima. Hvis man skal sige det på rigtigt boomer-sprog anbefaler jeg den til alle klimatosser. 😉

Stormflod får 4/5 stjerner fra mig. ⭐


23 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page