top of page

Låsen & Vogteren, Louise Haiberg

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra forfattere, tusind tak for læseoplevelsen.


Titel: Låsen & Vogteren

Forfatter: Louise Haiberg

Udgivelsesdato: 21. januar 2021

Forlag: Tellerup

Målgruppe: YA/NA

Genrer: fantasy (romance som undergenre)

Stjerne-rating: 4/5 stjerner



Låsen & Vogteren


Alina er sidste led i en lang række af kvinder som er skæbnebestemt til at regere en mørk verden hvor deres tilstedeværelse ikke er ønsket. Derfor beslutter hun sig for at rejse langt væk, men én gang om året er hun nødt til at vende tilbage for at sikre sig at alt er som det skal være.


Dax er udpeget til at passe på Alina, men det er svært når hun hverken ønsker hans tilstedeværelse eller stoler på ham.


Noget går galt, og nu må Dax og Alina på en farefuld rejse gennem et rige som kun ønsker at se Alina død ..


Hvad synes jeg om den?


Jeg havde store forhåbninger til "Låsen & Vogteren", da jeg synes bagsideteksten lød utroligt spændende, dette er dog min introduktion til Louise Haibergs værker, så jeg vidste ikke, hvad jeg skulle forvente. Heldigvis kunne jeg lide det - en hel del!


"Låsen & Vogteren" er en perfekt blanding af en klassisk high fantasy fortælling blandet med forbudte følelser og forelskelser. Man kunne virkelig føle spændingen mellem Alina og Dax, og jeg elskede, hvordan det var så tydeligt, at de begge var vilde med hinanden, men bare ikke ville indrømme det. Samtidig tilføjer det også bare lige et lag til spændingen, at Alina aldrig 100% kan stole på Dax - du ved, hvis han nu vælger at skære halsen over på hende, imens hun sover.

Generelt var det bare en sjov og fin balance igennem bogen mellem de makabre drab og monstre og den sitrende elektricitet fra romancen.

Jeg vil sige, at jeg lige skulle vende mig til den magiske verden. Normalt er jeg ikke den store klamme monstre fan, men monstrene irriterede mig heldigvis ikke, men satte mig blot lidt ud for min fantasy comfort-zone.


Det er også en meget simpel historie. Det er ikke i "Låsen & Vogteren", at du finder verdens største, episke fantasyplot, og historien er heller ikke ypperst original, men det er en historie man flyver igennem - og rejsen er sjov! Jeg synes Haiberg viser det så godt i den her bog, hvor god og komplet en historie, man kan fortælle med så få karakterer. Alina og Dax er selvfølgelig vores hovedpersoner, og så er der meget få bikarakterer, men du følger for det meste bare Alina og Dax - og det blev aldrig kedeligt. De bar historien sammen så godt! Det er også utroligt opfriskende med en fantasy standalone, og at man ikke pludselig skal i gang med de andre seks bøger i serien for at få en afslutning på historien. Et ekstra plus i bogen for mig var også det humoristiske sprog, hvor jeg flere gange fandt mig selv udstøde et lille grin.


Alt i alt synes jeg, at "Låsen & Vogteren" er en meget vellykket fantasy standalone - og jeg er så glad for, at den nu beriger det danske fantasymarked! Jeg vil gerne anbefale den til alle episke fantasylæsere, eller dig der måske er lidt nysgerrig på genren, men er skræmt væk af de monsterlange serier.


32 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page