top of page

Langt væk fra Asgård, Thea Astrid

Bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forfatteren. Tak for læseoplevelsen 😊



Titel: Langt væk fra Asgård

Forfatter: Thea Astrid

Sideantal: 312

Udgivelsesdato: 24. juni 2020

Genrer: ungdomslitteratur

Målgruppe: Fantasy, nordisk mytologi

Sprog: dansk

Forlag: Brændpunkt

Stjerner: 3/5


Om Langt væk fra Asgård:


I menneskenes verden, Midgård, ankommer fire mænd en mørk aften til den gård, hvor attenårige Tjalfe og sekstenårige Røskva bor. Mændene bringer nyt om Tore, søskendeparrets far, der forsvandt sporløst for år tilbage. Tore sidder fængslet på Gotholm, de udstødtes ø, efter et drab på øens høvdingedatter. De fire mænd vil tage Tjalfe og Røskva med til Gotholm, da Tores sidste ønske er at tage afsked med sine børn. Men det skal snart vise sig, at der er en anden og mere mørk grund til at bringe dem over til øen.


Kunne jeg lide den?

"Langt væk fra Asgård" er Thea Astrids debutroman, som er baseret på sagnet om søskendeparret Tjalfe og Røskva.


I bogen følger vi to parallelle historier - Tjalfe og søskendeparrets mor Ingrid, som de er på vej til de Udstødtes ø Gotholm, samtidig følger vi også Røskvas rejse til den samme ø, om end hun er en smule mere forhindret på hendes vej.


Jeg kunne selv rigtigt godt lide hvordan karakterer fra de to forskellige historier/handlinger flettede ind over hinanden og sammen. Der blev til gengæld også lidt for mange karakterer til, at jeg helt kunne følge med, hvem der var hvem, og hvilken rolle de spillede i historien, samt at det til tider kunne være en smule svært at se hvem, der talte i bogen.

Udover at alle karakterne en gang imellem blev en smule forvirrende, kunne jeg også godt blive forvirret over, hvor jeg befandt mig, og hvad der helt præcist tog sted i de forskellige scener - muligvis fordi vi skifter så meget mellem karakternes synsvinkler.

Min forvirring tror jeg muligvis kan skuldes, at jeg ikke kendte noget til sagnene om Tjalfe og Røskva, inden jeg gik ind i bogen - og derfor heller ikke havde nogle forudsætninger om handlingen.

Sproget blev også lidt for gammeldags til min smag, men jeg forstår fuldt ud ordvalget for at skabe den rigtige tidsfornemmelse og mytologiske stemning. En blanding af ordvalg og min manglende baggrundsviden gjorde desværre, at det var lidt svært for mig fuldt at leve mig ind i Røskva og Tjalfes historie.

Når det så er sagt, så skaber Thea Astrids nogle virkelig gode cliff-hangers i slutningen af kapitler og scener, der altid gjorde, at man lige fik lyst til at læse lidt videre i bogen.


Overall lander "Langt væk fra Asgård" på tre ud af fem stjerner for mig. Jeg synes, at det er en lovende debutbog og jeg glæder mig til at se, hvad der kommer til at ske i toeren. 😊

30 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page