top of page

The Great Gatsby, F. Scott Fitzgerald


Titel: The Great Gatsby

Forfatter: F. Scott Fitzgerald

Sideantal: 200

Udgivelsesår: 1925

Genrer: Klassiker, trageisk romance

Sprog: Engelsk (kan fås på dansk)

Stjerner: 4/5

The Great Gatsby

Kom til West Egg og vær en del af Gatsby´s ekstravagante fester, som Gatsby prøver at vinde den gifte Daisy Buchanans hjerte.

Kunne jeg lide den?

Nogle bøger (de fleste) bliver for mig ødelagt af at være påtvunget at læse dem i skolen, men selvom jeg skulle læse "The Great Gatsby" til min engelskklasse, ødelagde det på ingen måde bogen - faktisk det modsatte. Jeg tvivler stærkt på, at jeg havde fået lige så meget ud af bogen, hvis vi i klassen ikke havde siddet og snakket placeringer af huse, symbolske navne og forhold og motiver til hinanden. Så det at jeg skulle sidde og analysere hver sætning i bogen, reddede den faktisk for mig, og jeg følte, at jeg fik meget mere ud af handlingen, end hvis jeg havde læst den alene.

En ting der forundrer mig er, hvor korte mange klassikere er, og dette er bare en kort sidebemærkning til bogen, men jeg synes det illustrerer rigtigt godt, at der ikke nødvendigvis skal 600+ sider til at lave en fantastisk bog, der vil gå ned i historien.

En af mine yndlingsting ved "The Great Gatsby" er, at bogen principielt ikke har nogen skurke eller helte. Rent ud sagt er bogen bare fyldt med en masse forfærdelige karakterer, der handler af selviske årsager og kun vil opnå størst fremgang i livet (her målt i penge). Det er også på grund af den selviskhed, at jeg tror, at man stadig læser bogen i dag - for den findes stadig i mennesker i dag. Og om nogen er Gatsby et fantastisk eksempel på, ´at man ikke kan købe lykke´. Bogen viser ikke blot grådigheden efter penge i vores materialistiske samfund, men også klasseopdeling og mange andre vigtige og relevante emner.

Så hvis du skulle have mod på at bide ind i en klassiker, er "The Great Gatsby" en klar anbefaling herfra!

9 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page