top of page

And the Ocean Was Our Sky, Patrick Ness


Titel: Og Havet Var Vores Himmel (eng: And the Ocean Was Our Sky)

Forfatter: Patrick Ness

Sideantal: 160

Udgivelsesdato: 4. september 2018

Genrer: Retellings, fantasy

Sprog: Engelsk (kan fås på dansk)

Forlag: Walker Books

Stjerner: 3.5/5

And the Ocean Was Our Sky

Bathsheba og de andre hvaler lever og ånder for at jage. De kæmper en endeløs kamp mod mennesket. Sådan har det altid været, sådan vil det altid være. Men en dag – da de angriber et af menneskenes skibe – finder de ikke blot det sædvanlige bytte. De finder et menneske, som bærer på den største hemmelighed af alle, og for første gang kommer hvalerne på sporet af ham - monsteret, myten, djævelen selv … Nu påbegynder den ultimative jagt på det onde, og når den er forbi, vil verden være forandret for altid.

- Fra Goodreads

Kunne jeg lide den?

Hvis du før har stiftet bekendskab med Patrick Ness´ romaner, ved du, at hans plot oftest er ret så bizar og er underlagt en dybere mening, læseren skal grave lidt efter. Denne bog var på disse kanter ikke anderledes end resten af hans bøger. Jeg kunne nu bedre lide "And the Ocean Was Our Sky" end resten af Ness´ enkeltstående romaner. Oftest synes jeg plottet lyder utroligt interessant og unikt (hvilket de også altid er) - det er dog sjældent, jeg synes, handlingen lever op til plottet i hans bøger. I den her bog synes jeg dog, det lykkedes Ness´ at fasthole læserens interesse ved interessante karakter, smukt udformende sætninger, der var lige til at putte i en citatbog, et tankevækkende plot og ikke mindst smukke illustrationer du kunne fortabe dig selv i.

Selv har jeg ikke læst Moby Dick, som historien er en retelling af, så jeg kan ikke sige, hvor meget den minder om den originale historie, men som en uvidende læser af Moby Dick vil jeg sige, at jeg selv kunne genkende nogle elementer fra klassikeren. Personlig synes jeg altid, at en god retelling skal kunne finde ud af at fange essensen og humøret af den originale historie, og samtidig gøre det til sin egen historie. Og uden at kunne bygge det her op med fakta vil jeg sige at det lykkedes Ness´ ret så godt.

9 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page