top of page

Nøddeknækkeren, E.T.A. Hoffmann


Titel: Nøddeknækkeren (tysk: Nußknacker und Mausekönig)

Forfatter: Patrick Ness

Sideantal: 112

Udgivelsesår: 1816

Genrer: Fantasy, julehistorier, klassikere

Målgruppe: børn

Sprog: Dansk

Originalsprog: Tysk

Forlag: CarlsenPuls

Stjerner: 2/5

Nøddeknækkeren

En juleaften får Marie en nøddeknækker af sin gudfar Drosselmeier. Julenat bliver Marie op for at lege med sit legetøj og er vidne til en krig mellem nøddeknækkeren og musekongen. Næste morgen fortæller hendes familie hende, at det bare var Maries fantasi, men var det nu også det?

Kunne jeg lide den?

"Nøddeknækkeren" havde helt sikkert nogle rigtigt fine elementer over sig, men overall var den meget handlingssvag. De første 70 sider er ca. introduktion til Maries familie, og så er de sidste 30 sider overladt til alt handlingen, der pludselig løber af stablen meget hurtigt og forvirrende.

Jeg kunne dog rigtigt godt lide, hvordan fortælleren trådte i kraft i historien og sommetider fortalte direkte til læseren. Det har jeg altid synes var en sjov og interessant skrivestil.

Bogen forvirrede mig en smule. På den ene side er det en fortælling ud fra Maries fantasi, men på den anden side virker det til, at der er magi på spil i historien. Og jeg ved ikke helt hvilken af disse to ting, jeg som læser skulle ende op med at tro på.

Slutningen var for mig helt klart det bedste, men det var som sagt også der, hvor størstedelen af handlingen fandt sted, og historiens eneste lille mini plot twist kom.

Overall kan jeg rigtigt godt se historien som en god højtlæsninghistorie for børn, men selv blev jeg ikke blown away.

4 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page