top of page

Feminists Don´t Wear Pink


Titel: Feminists Don´t Wear Pink (and other lies): Amazing Women on what the F-Word Means to Them

Forfatter: Scarlet Curtis

Sidetal: 384

Udgivelsesdato: 2. otober 2018

Genrer: Essays, feminism, fakta

Sprog: engelsk

Forlag: Penguin

Stjerner: 2.5/5

Feminists Don´t Wear Pink

I en samling af essays forklarer kendisser, aktivister og kunstnere, hvad f-ordet betyder for dem.

Alle har en forskellig vej til deres personlige forståelse af feminisme. Disse essays vil prøve at hjælpe dig finde din.

Udgivet i samarbejde med FN´s Girls Up.

Kunne jeg lide den?

Det gør mig virkelig trist at sige det her, men jeg er ikke en fan af bogen. Prøv lige at se hvor smuk coveret er og, hvor provokerende og sjov en titel den har!

Den største grund til at jeg ikke kunne lide den her bog, er helt klart min egen skyld. Jeg havde ikke researchet bogen nok (ikke engang læsts den fulde titel), men jeg troede jeg gik ind til en helt anden bog. Jeg forventede fakta og forklaring om feminisme på en let og sjov måde. Dette fik jeg ikke, for det er ikke det, bogen handler om. Som titlen endda nævner (hvis man faktisk læser den), så står der, at det er kvinder, der forklarer, hvad feminisme er for dem.

Her vil jeg så godt sige, at jeg synes, nogle af de her kvinders opfattelse af feminisme er en anden end min, men igen er det ikke helt noget, jeg kan bruge som et kritikpunkt, da det jo er meningen, at det er kvindernes subjektive forklaring af begrebet.

Bogen fokuserer også meget på kvinder, hvilket du blandt andet kan se ved, at der kun er biddrag fra kvinder, og den også kun er redigeret af kvinder. Dette er i sig selv ikke noget dårligt, og der er da også brug for sådanne produkter og produktioner, men jeg kunne godt savne den mandlige vinkel ind i mellem.

Jeg er enig i, at feminisme har et fokus på kvinder, men vi skal passe på med at glemme, at feminisme også er til for mændene. Derfor kan jeg godt synes, at det er pudsigt at en bog, der omhandler feminisme og endda påpeger, at det også er for mænd ekskluderer dem helt fra bogen.

Nogle af essayene synes jeg også omhandlede helt andre emner end feminisme, samt nogle virkede meget lange - og de spændende essays var knap en side.

Min yndlings del af bogen var nok den sidste, som var selve faktadelen. Det var som sagt, det jeg troede jeg skulle læse om, så naturligvis glædede det mig, at der faktisk var en smule fakta og date indblandet i skabelsen af denne bog. Denne sektion i bogen var dog meget kort og overfladisk. Til publikummet til denne bog tror jeg, det er meget passende for ikke at tabe dem i tal og lange historiske forklaringer.

Umiddelbart ville jeg have synes, at faktadelen ville have givet bedre mening, hvis den havde været placeret i starten af bogen, men den er muligvis placeret sidst, så de unge læsere (som jeg gætter er det primære publikum til bogen) først blev mødt med alle de kendte mennesker og blive fanget af det, og så til sidst smide lidt fakta ind, så de føler, at de har lært noget.

Som sagt gætter jeg på, at det primære publikum er ment til at være unge mennesker, der stadig synes, feminisme er et stort og skræmmende ord. Så er denne bog også en god start i læren om ligestilling. Som en lidt ældre ung, der allerede er godt inde i verdenen af feminisme, kan jeg dog ikke anbefale bogen, da den er alt for basal og underholdnings-fokuseret for min smag.

10 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page