top of page

Thirteen Reasons Why, Jay Asher


Titel: Thirteen Reasons Why

Forfatter: Jay Asher

Længde: 6. t. 24. min.

Format: Lydbog

Udgivelsesdato: 23. oktober 2007

Genrer: realistisk fiktion, selvmord

Målgruppe: YA

Sprog: Engelsk (kan findes på dansk)

Forlag: Listening Library

Stjerner: 3/5

Thirteen Reasons Why

Clay Jensen kommer en dag hjem fra skole og opdager en pakke adresseret til ham. I den pakke er der 7 bånd med 13 historier. Historier der fortæller hvorfor Hannah Baker dræbte sig selv, og hvordan Clay var en af grundene til at hun gjorde det. Fortalt af hovedpersonen selv.

Over en aften finder Clay ud af, hvorfor Hannah gjorde, som hun gjorde - og sandheden om sig selv.

Var den god?

Det denne her bog (og dens filmatisering som serie) får mest kritik for er at glamourisere selvmord. Dette er jeg ikke enig i, men jeg er muligvis heller ikke den bedste kilde, da jeg aldrig har været selvmordstruet. Det jeg dog synes er, at bogen fortæller historien om en pige der begik selvmord, fordi folk ikke behandlede hende ordentligt, og at de ikke lyttede til hende og hjalp hende, når hun bad om det.

Det er på sin vis en bog, der skal lære folk at behandle hinanden ordentligt og viser, at alle ens handlinger påvirker folk - så tænk dig om. Dette synes jeg er et godt budskab, der burdes spredes, og selv ser jeg det på ingen måde som skadeligt.

Laver man selvmord til underholdning og noget spændende i den her bog? Ja, bestemt, men ikke på en opfordrende måde.

Bogen fangede mig fra starten, den har et let format at følge med i og bliver aldrig kedelig. "Thirteen Reasons Why" føles også som en unik bog, hvor man ikke har set præmisset før.

Jeg så Netflix serien, før jeg lyttede til bogen, så jeg vidste nogenlunde hvad der ville ske. En af de største forskelle synes jeg, er at bogen foregår over en dag, hvor serien tager sted over et længere forløb. I serien ser du også mere til de andre, der har fået båndene, hvilket jeg savnede i bogen. Det er ikke fordi, Clay og Hannahs historie ikke er interessante, for det er de, men jeg kunne godt savne et indblik i de andres liv, som man fik i serien.

Hvis du er disponeret overfor selvmordstanker eller selvskade, vil jeg ikke anbefale bogen, da jeg har læst at den skulle være triggering, men til alle andre vil jeg anbefale bogen og give et vigtigt budskab videre!

40 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page