top of page

Five Feet Apart, Rachel Lippincott, Mikki Daughtry, Tobias Iaconis


Titel: Five Feet Apart

Forfattere: Rachel Lippincott, Mikki Daughtry, Tobias Iaconis

Sidetal: 288

Udgivelsesdato: 20. november 2018

Genrer: YA, romance, sygdom

Sprog: engelsk

Forlag: Simon & Schuster Books for Young Readers

Stjerner: 3/5

Five Feet Apart

Stella kan godt lide at være i kontrol. Det eneste hun ikke kan kontrollere, er hendes lunger, der har besluttet sig for at gøre hver eneste indånding for hende en kamp. Stella har brug for at kunne kontrollere alt for at kunne få hendes nye lunger.

Det eneste Will vil kontrollere er at komme ud af det her hospital. Og det bliver snart muligt, når han fylder 18 og kan sige fuck medicinen jeg tager på sharda ferie.

Will er præcis det, Stella skal holde sig fra. At holde sig fra hinanden ville være at holde sig i live. For folk med CF kan aldrig være mindre end 2 meter fra hinanden.

Var den god?

Af at "Five Feet Apart" er en relativ kort bog, synes jeg, at den når en del handling, ikke fordi du udforsker mange emner eller besøger mange steder. Det er det samme miljø du læser om hele tiden, samme emne, men du når at komme godt rundt i personernes liv og historier.

Jeg gik ind i den her bog og troede, jeg vidste alt om den, fordi jeg havde læst En Flænge I Himlen af John Green. Turns out I was wrong (hvilket er en god ting da hele ideen med forelskede, døende teenagere ikke bare er copypaste). Jeg vidste, at historien var inspireret af Claire Wineland, dette var også en af mine største motivationer til at læse bogen, men andet vidste jeg ikke rigtigt.

Jeg vil dog sige, at kærligheden i "Five Feet Apart" er meget insta love og uden at spoile for meget, så mister Stella meget hurtigt alle hendes moraler, holdninger og livsmål bare på grund af en forelskelse. Please don´t gurl.

Slutningen var nok for mig noget, af det der manglede mest, den var ikke særligt tilfredsstillende. Hverken hjerteskærende eller sød hvilket i hvert fald af en af de to mulige slutninger jeg havde forudset. Den manglede generelt bare noget pang, og jeg følte lidt, at hele bogen var spildt læsetid, efter jeg havde læst slutningen, selvom jeg egentligt godt kunne lide historien.

Men hvis du er til en sød og en smule (læs: meget lidt) trist kærlighedshistorie om livet og at leve, tror jeg at "Five Feet Apart" kunne være noget for dig. (Og hallååå Cole Sprouse spiller Will i filmatiseringen!)

17 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page