top of page

Every Day, David Levithan


Titel: Every Day

Serie: Every Day

Nr. i serie: 1/3

Forfatter: David Levithan

Sidetal: 322

Udgivelsesdato: 28. august 2012

Genrer: YA, LGBTQIA+, romance, magisk realisme

Sprog: Engelsk (kan også fås på dansk)

Forlag: Knopf Books for Young Readers

Stjerner: 4/5

Every Day

A vågner op i en ny krop hver dag. Aldrig den samme krop to gange. Sådan har det været hele deres liv. Hvilket har været fint, A har lært at leve livet dag for dag. Indtil de forelsker sig i en pige og pludselig ville ønske, de kunne blive i det samme liv i mere end en dag ad gangen.

Samtidig er der en af A´s tidligere kroppe, der kan huske at have været beboet og begynder at snakke om det til kirken og medierne, og pludselig er der tale om, at djævelen kan være på spil.

Var den god?

Da jeg kiggede bogen op på Goodreads, havde den egentligt ikke de bedste anmeldelser, af hvad jeg lige kunne se, men jeg var lidt ligeglad, da jeg bare skulle læse den så jeg kunne se filmen. Jeg blev (heldigvis) meget positivt overrasket over den her bog og nød den meget mere, end jeg havde regnet med!

Bogens koncept gør det muligt at udforske så mange forskellige storylines på samme tid, og det var utroligt interessant at læse om alle de forskellige liv, om end det var noget overfladisk, når man kun var hos dem i en dag. Specielt synes jeg også, at bogen får en til at forstå panseksualitet meget bedre, selvom den aldrig decideret nævner ordet.

Det at du følger så mange storylines giver også bare bogen en så meget bedre mulighed for at have diversitet med i sig - blandt andet kommer bogen ind på:

- forskellige familiers dynamikker

- kønsidentitet

- social klasse

- race

- psykiske lidelser

Netop fordi du følger den samme hovedperson, samme sjæl, men i så mange forskellige liv og hverdage. Dette gør også at alle nærmest burde kunne finde en person at identificere sig med i den her bog, da udvalget er så bredt.

Alt i alt en god overraskelse jeg kan anbefale her fra, hvis du leder efter noget anderledes læsning, end det du plejer!

10 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page