top of page

Knivens Stemme, Patrick Ness


Titel: Knivens Stemme (The Knife of Never Letting Go)

Serie: Chaos Walking

Nummer i serien: 1/3

Forfatter: Patrick Ness

Sideantal: 532

Udgivelsesdato: 31. maj 2018 (5. maj 2008)

Genrer: Fantasy, YA, Sci-fy, dystopi

Sprog: Dansk

Originalsprog: Engelsk

Forlag: CarlsenPuls

Stjerner: 4/5

Knivens Stemme

Prentisstown har været en uddøende by, siden alle kvinderne døde af en sygdom, hvilket efterlod mændene i stand til at læse hinandens tanker. Intet er privat, og ingen kan have hemmeligheder.

Todd Hewitt er den sidste dreng tilbage i Prentisstown, og en måned før den fødselsdag der vil gøre ham til en mand, støder han på noget, der er umuligt. Et område med fuldstændig stilhed. Snart må han flygte, fra det eneste sted han nogensinde har kendt, for at have en chance for at overleve.

Var den god?

"Knivens Stemme" er dit average eventyr med hjem-ude-hjem modellen, der tager os på en magisk rejse, udover at det er alt andet og mere til. Det er historien om at gå fra barn til voksen, hvad ondskab er, og hvordan du håndterer det i dig selv. Det er en historie om ensomhed, lukkede samfund og fake news. Det er en historie med så mange paralleller til vores eget samfund, at det er skræmmende og smukt på en og samme tid.

Bogen er skrevet med et subjektivt sprog, jeg ikke kan komme i tanke, om jeg har læst andre gange end i Skabt For Dig, da Todd ikke kan læse, og derfor er nogle af ordene stavet forkert. Dette er både en stýrke og en svaghed ved bogen. Selv synes jeg, det var mega fedt, da det bare var nogle enkelte ordstillinger, der var lidt mærkelige, og lange ord der var stavet med forkerte bogstaver, men du kunne stadig sagtens læse ordet. Dog ved jeg også, at andre læsere har fundet det forstyrrende for deres læsning, men det er jo en smagssag.

Det her er noget mere random, men jeg skal bare lige høre, om jeg er den eneste, der har den her fjollede teori: okay Prentisstown - en by hvor der kun er mænd. Er det med vilje at man kun skal fjerne enkelte bogstaver for at der står Penistown? Er jeg gået for vidt? Okay vi går tilbage på sporet!

Jeg vil også gerne klappe af Patric Ness for at lave så mange uventede turns og plot-twist der flere gange fik mig til at sidde med åben mund som en lille fisk!

Der er virkelig lidt, jeg kan sige om den her bog uden at spoile, men der er nogle ting, jeg bliver nødt til at kommentere, så de vil være i den efterfølgende spoilerdel.

Spoilerzone

Jeg elskede simpelthen de små seje feministiske kommentarer, der var rundt omkring i bogen - især når det er en mandelig forfatter, der er bag dem!

Jeg elskede også den lidt underlagte humor, der er i, at mænd ikke kan læse kvinders tanker, som vi tit siger i vores samfund, at de ikke kan. Det mindede mig også bare lidt om Mænd Er Fra Mars, Kvinder Er Fra Venus (en bog jeg ikke har læst, men titlen siger vel lidt sig selv).

Hvis du er nysgerrig over, hvad jeg mente med paralleler til vores eget samfund/virkelighed:

- Når alle de små bosættelser møder hinanden. Det mindede mig bare virkelig om da englænderne kom til USA (dengang bare Amerika) i 1600-tallet, og de mødte et helt andet folkefærd, der gjorde tingene på en meget anderledes måde, end de var vandt til. Og begge parter mente, at deres levestil var den bedste.

- Fake news i den aspekt at Todd ikke længere ved, hvad han kan stole på, af alt det han har lært. **host host** Donald Trump (Selvom det var lykkelige tider, da denne bog originalt blev udgivet, og Trump ikke var præsident for USA)

- Stigmatisering af folk ud fra deres hjemland. Alle hader og er automatisk bange for Todd, fordi han kommer fra Prentisstown. Her tænker jeg over at mange folk i dag, desværre ikke kan skelne mellem en terrororganisation og en religion.

Og så blev vi pludselig meget seriøse! Håber at du har haft en god dag! Hvis du læser det her indlæg, den dag det blev udgivet - har du så været til klimastrejke? Og hvis du læser det en anden dag - så er det aldrig for sent at give vores klima nogle kærlige tanker!

10 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page