top of page

De manglende brikker, Majken Camilla Ancher


Bogen er blevet tilsendt af forlaget og forfatteren - meningerne er mine egne :)

Titel: De manglende brikker

Serie: Racing Akademiet

Nummer i serien: 2

Forfatter: Majken Camilla Ancher

Sideantal: 340

Udgivelsesdato: 20. november 2018

Genrer: Dystopi, Science Fiction, Sport

Sprog: Dansk

Forlag: Mellemgaard

Stjerner: 1.5/5

De manglende brikker

Hayden, Chris, Mikkel og Anaya er gået under jorden, for at modstandsbevægelsen ikke skal finde dem.

Hayden ser en dag noget, der vil ændre hans syn på alting, og han må gøre op med sig selv, om han skal stride imod Gideons ønske om ikke at ændre fremtiden eller handle selv.

Samtidig opstår der en masse spørgsmål, som ingen nogensinde har stillet før, men har de lyst til at få svarene af vide?

Var den god?

Der kommer til at være en spoilerafdeling længere nede.

Mine kritikpunkter af De manglende brikker er de samme som i den første bog i serien. Grammatikken var blevet en smule bedre i den her bog, men den manglede stadig en kærlig hånd. En udgivet bog må bare ikke have grammatiske fejl, så du i det hele taget er i tvivl om, hvad sætningen vil sige. Jeg vil også sige, at sætningerne er blevet kortere her, men de er stadig nogle steder for lange eller indviklede. Det virkede også flere steder som om, at Ø-tasten på Anchers computer var gået i stykker, da der tit var skrevet "lod" i stedet for "lød". Jeg kan heller ikke lade være med at bide mærke i den gentagende fejl med, at hver gang der skulle have stået "end" stod der "ind", de to fejl gik mig virkelig på nerverne til sidst.

Bare lige for sjov holdte jeg regnskab, med hvor mange ord der var i hver kapiteloverskrift, og det blev til sidst med et gennemsnit på 6,3 ord. Hvor vi har en skala fra 1 ord til 16 ord. Bare lige et fif og generelt en skriveregel: der må ikke være tegnsætning i dine overskrifter, og hvis det er nødvendigt er din overskrift for lang. Overskrifterne virker bare heller ikke indbydende, nogle af dem burde være en startsætning, andre er intetsigende, og så er der nogle, der burde have en spoiler warning på sig, fordi de afslører, hvad der sker i kapitlet. Overskrifterne er også meget gentagende bare med nye ord, som for eksempel kapitel 15. der har overskriften: "Vi får svar" og kapitel 21 der har overskriften: "Vi får endelig svar, men var det dét, vi forventede?" - fik du ikke dine svar for 6 kapitler siden Hayden?

Jeg er heller ikke just blevet mere fan af Hayden i den her bog, jeg synes at han er dobbeltmoralsk, barnlig og egoistisk og de tre ting gør at jeg ikke kan holde af ham, som jeg godt vil med min hovedperson.

Jeg synes ikke, at Haydens fremtidssyn har nogen god effekt på bogen, det er sikkert blevet tilføjet for at gøre bogen unik - hvilket den også gør, men de bruger ikke de syn, Hayden får til noget! Når Gideon forbyder dem at ændre fremtiden, kunne vi lige så godt lade være med at se dem - for det ødelægger faktisk bare spændingen, når de ting så faktisk sker. Det er først til aller, aller sidst i bogen at fremtidssynene faktisk får en effekt, og det er alt for sent. Her vil jeg sige fjern dem helt eller benyt dem noget mere.

En ting jeg virkelig er nysgerrig om, er den her 3. verdenskrig: hvordan ser polittiken ud i verden, miljøet, magtforholene? Det er det, jeg gerne vil høre om, og ikke om Hayden der stod op fik ondt i hovedet og gik i seng igen. Desværre er det bare ikke det, jeg får fortalt.

Lidt på samme måde som jeg har det med fremtidssynene, har jeg det med Anaya: enten brug hende eller så slet kærligheden. Det er ikke nødvendigt at have en kærlighedsinteresse i alle bøger. Vi hører uendeligt mange gange om Hayden og Anayas kysseri, og hvordan de græder (mest Hayden) i hinandens arme, men deres forhold udvikler sig ikke på nogen fronter. De konflikter de har er også meget todimensionelle og skaber ingen spænding. Mit hjerte bliver ikke knust, hvis de slår op, for jeg shipper dem slet ikke. Deres forhold, og serien generelt, er også meget uskyldigt, man hører som sagt og Hayden og Anayas kysseri og man får bekræftet i den her bog *kinda spoiler alert not really thoug* at Hayden og Paja havde sex i 1´eren. Men åbenbart er Ancher så bange for at skrive sex-ordet, at det skal omtales som at være sammen, sådan sammen-sammen. Det kaldes sex, det er ikke et frækt ord, det er ikke en ond ting, det er meget naturligt og helt okay at skrive. Selv ser Hayden sig som meget voksen og moden, men han tør ikke at snakke om sex. Hmmf...

Der er også noget, med Haydens alder der ikke helt matcher. I denne bog får vi af vide at der er gået 7 måneder, siden han startede på Racingakademiet, men på bagsideteksten i bog 1 står der, at Hayden er 15, og så er han pludselig 16 i 1´eren, og nu er han 17. Jeg er ikke særlig god til matematik, men lige meget hvornår du er født på året, kan du ikke ældes to år på 7 måneder. Hmmf...

Det plot twist der skulle have været i bogen til sidst, havde jeg lidt set komme, og det tog ikke ligefrem tæppet væk under mig. Alligevel var der noget i den her bog, der fungerede bedre end i 1´eren - den startede for eksempel meget stærkere ud og var ikke nær så langtrukken. Derfor kan den nu ikke komme op over 1,5 stjerner.

SPOILERS

Som sagt var jeg ikke vitterligt imponeret over plot twistet, så snart vi fandt ud af at Hayden nok havde fået noget ind i sig, gik min hjerne tilbage til hans foduheld i bog 1. Gideon har jeg også altid synes var lidt creepy - faktisk fra første øjeblik vi mødte ham, så nej det kom heller ikke som den store overraskelse.

Jeg brød mig bestemt heller ikke om hvordan at Hayden tog Chris homoseksualitet, han tænkte og sagde nogle ting, jeg er meget uenige i og synes var meget uempatisk.

19 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page