top of page

Dumplin´


Titel: Dumplin´

Serie: Dumplin´

Nummer i serien: #1 / 2

Forfatter: Julie Murphy

Sideantal: 375

Udgivelsesdato: 67. december 2018

Genrer: YA, contemporary, body positiv, romance, realistic fiction

Sprog: Engelsk (kan fås på dansk)

Forlag: Hodder & Stoughton

Stjerner: 4/5

Dumplin´

Willowdean (også kendt som Dumplin´af hendes tidligere skønhedsvindende mor) er tyk. Det er ikke et bandeord, det er bare fakta.

Hendes livsfilosofi er simpel: Har du en krop? Put en bikini på den og du har den perfekte bikinikrop.

Will er tilfreds med sig selv, lige indtil hun begynder at arbejde på Harpy´s og møder privatskoleelev-bonus-mega-lækker Bo.

Hun er ikke overrasket over, at hun kan lide ham, men hun bliver overrasket, da han gengælder hendes følelser.

Og pludselig har Will det ikke godt i sin krop mere. Pludselig krymper hun helt sammen hver gang Bo rør ved hendes bagdeller.

Dumplin´ sætter sig for at vinde hendes selvtillid tilbage og gøre det at være tyk okay ved at deltage i hendes bys skønhedskonkurrence sammen med tre andre usandsynlige kandidater.

Go big or go home as they say.

Var den god?

Jeg skriver den her anmeldelse, imens jeg lytter til "Jolene" af Dolly Parton, for hvis Dumplin´skulle have et soundtrack, ville det da være Dolly Partons sange (hehe det er det jo sørme også i filmatiseringen, der snart kommer på Netflix!).

Jeg læste en dårlig anmeldelse af bogen, imens jeg var ved at læse den, der sagde, at bogen burde være mere body-positive, hvor personen bestemt ikke synes, at Will er det. Derfor prøvede jeg specielt at lægge mærke til det ved bogen, hvor jeg så må sige: Ja Will hakker pænt tit ned på andres udsende og fryder sig, når hun føler sig pænere end dem. Fordi hendes karakter er meget realistisk. Selvom vi nok alle gerne ville gå rundt og være verdens sødeste personer, så tror jeg ikke, at der er nogen der helt sandfærdigt kan sige, at de ikke måler sig selv med andre og glædes, når de selv synes, at de er pænere/bedre.

Will er ikke altid en elskværdig karakter, og det kan jeg virkelig godt lide hende for - for *big surprise* rigtige mennesker er heller ikke perfekte.

Jeg vil dog sige, at jeg ikke altid synes, bogen var skrevet særligt godt. Plottet samt karakterne kunne jeg godt lide, men selve skrivestilen føltes lidt middelmådig.

Karakterne har den her vane med, at når de bliver nervøse bider de på deres tommelfingre, som ja der sikkert er nogle mennesker IRL, der også gør, og jeg ville have syntes, at det var en virkelig fed og virkelighedsgørende detalje, hvis det bare var Will eller en anden karakter der gjorde det, men ALLE gør det - og så mister det effekten.

Bogen er meget letlæselig, og du skal ikke bruge for meget koncentration på den - hvilket er dejligt.

Det bliver alt i alt 4 stjerner fra mig, på vej mod en 5´er. Nu glæder jeg mig i hvert fald til at se filmen med Jennifer Aniston på rollelisten!

P.s Jeg deler fødselsdag med Will, og det er første gang, det er sket for mig!

P.p.s Hvis du godt kan lide citater, er bogen fyldt med citatværdige sætninger!

2 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page