top of page

Mirage, Somaiya Daud


Titel: Mirage

Serie: Mirage

Nummer i serien: #1

Sprog: Engelsk

Sideantal: 336

Forfatter: Somaiya Daud

Forlag: Hodder & Stoughton General Division

Genrer: Science Fiction, Fantasy, YA

Stjerner: 3/5

Mirage

I et stjernesystem styret af det brutale Vathek rige bor 18-årige Amani.

Hun er en drømmer.

Drømmer om hendes forbudte poesi, på et forbudt sprog, drømmer om selv at skrive poesi, drømmer om eventyr og frihed.

Men da Amani bliver kidnappet, er det ikke det eventyr, hun havde drømt om.

Hun bliver taget til det kongelige Vathek, hvor hun opdager, at den halv-Vathek´s prinsesse ligner hende på en prik.

Hendes job er at blive hende.

Folket hader prinsessen så meget for hendes forbudte blod, at hun har brug for en til at træde i hendes sted, når hun skal ud i offentligheden.

Amani får frataget alt, hvad der er hende og hendes identitet, og hun er ikke længere andet end ansigtet af prinsessen.

Mod hendes vilje kan Amani ikke lade være med at beundre slottest glamour og luksus . . . og prinsessens forlovede Idris.

Men hvis Amani vil have et lille håb om nogensinde at se sin familie igen, skal hun spille sikkert.

Ét lille fejltrin kunne lede til hendes død.

Var den god

Jeg fik Mirage i min første Fairyloot-boks (Fairyloot er BTW et mega fedt book subscribtion-box-firma til fantasy elskere!).

Hvis jeg ikke havde fået den tilsendt, ville jeg nok aldrig selv have samlet den op og læst den - da den foregår i en galaxe med planeter og alt det der Star Wars halløj - som slet ikke er mig.

Jeg skulle ganske vist også lige varmes op til historien, og ind i det her helt nye univers med "lande" som var planeter og intriger og religioner, og jeg ved ikke hvad.

Det må man sige - bogen har et fuldendt univers!

Jeg synes ikke decideret, at de første halvtreds sider var kedelige, de gav mig bare heller ikke lyst til at læse videre, men da jeg ligesom havde krydset de halvtreds sider, synes jeg den blev meget mere spændende, i takt med at du også lærte karakterne bedre at kende.

Jeg kunne godt lide det, hvad jeg kun kan formode er en afbildning af islam og muslimske skikke, vinkel man fik på bogen. Det var en måde at klæde sig på og opfatte religion, jeg aldrig havde læst om før - og man kan altid godt lide noget nyt og originalitet!

Jeg har ikke helt bestemt mig for, om jeg vil læse videre i trilogien, når de andre bliver udgivet, men jeg nød i hvert fald Mirage som den var.

6 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page