top of page
  • Bogorm

Jenteloven, Sofie Frøysaa og Ulrikke Falch


Titel: Jenteloven

Sprog: Dansk

Originalsprog: Norks

Sideantal: 191

Forfattere: Sofie Frøysaa, Ulrikke Falch

Forlag: Gyldendal

Genrer: Feministisk bog, fagbog

Stjerner: 4/5

Jenteloven

Hvorfor er piger oftere psykiske syge end drenge? Hvorfor synes mere end halvdelen af pigerne på ungdomsuddannelserne, at de er for tykke? Og hvorfor undskylder vi dårlig opførsel hos drenge med: "han flirter bare (du ved jo, hvordan drenge er)"?

Vi ved, at det må ændres. Så vi har lvet vores egen lov. Og den har vi tænkt os at følge resten af livet.

Vi ved også, at vi er sygt meget stærkere, når vi står sammen. Så nu laver vi et squad af kampklare piger - og vi har tænkt os at forandre verden. Vil du være med?

Var den god?

Bogforum

Det er meget tydeligt, at Sofie Frøysaa og Ulrikke Falch henvender sig til det unge publikum ved brugen af smileys, glade farver og skrivestil. Det er dog ikke noget dårligt, da jeg er en del af det unge publikum og elskede det. Det gjorde det til en anderledes læseoplevelse, en hurtig læst bog og noget du husker.

Jeg kunne også rigtigt godt lide hvordan bogen var sammensat. Der var ligesom et tema og en fast rytme, men det blev ikke kedeligt på noget tidspunkt.

De mindre gode anmeldelser af Jenteloven jeg har læst har kritiseret den for nogle af dens svarmuligheder til drenges kommentarer, hvor de bekæmper at nedgøre et køn ved lidt at nedgøre det andet køn.

Og naturligvis kan du ikke bekæmpe "had" med had, men hvis du har været udsat for diskrimination tilpas mange gange, forstår man godt, hvorfor man kan være fristet til at komme med sådan et svar.

Så jeg vil sige: Jeg kan godt se problemet, men jeg er ikke helt enig med kritikerne.

Hvis du er i humør til en feministisk fagbog (lad dig ikke skræmme væk ved ordet fagbog), kan jeg helt klart anbefale den her!

Bonusinfo: så var de mega søde at møde til Bogforum i år!

19 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page