top of page

Skabt For Dig, Louise O´Neill


Titel: Skabt For Dig (Only Ever Yours)

Sprog: Dansk

Originalsprog: Engelsk

Sideantal: 549

Forfatter: Louise O´Neill

Forlag: Gyldendal

Genrer: YA, Science-Fiction, feministisk bog

Stjerner: 5/5

Skabt For Dig

evaer er designet, ikke født.

Skolen oplærer dem til at være perfekte: smukke, gode og altid villige.

Og ikke at tænke for meget. Det bryder ingen mænd sig om.

evaerne har ventet hele deres liv. Efter seksten år er de parat til at bidrage til det samfund, der har skabt dem. Til at blive kone ... konkubine ... eller en af de kyske.

Kun de bedste kommer til tops. Og det er mændene, der vælger.

Var den god?

Holy gracamoly det var en omgang, man ikke var klar på og havde forventet.

Jeg elsker skrivestilen.

Man kan faktisk vise rigtigt meget ved en historie bare ved hjælp af skrivestilen, men det er noget, ikke særligt mange forfattere benytter sig af - det gjorde Louise O´Neill.

Evaer er designet, ikke født. Altså kvinder går fra at være mennesker til at være ting. Noget du kan eje. Det har Louise O´Neill vist på fortræffelig vis ved at skrive alle de kvindelige navne uden stort begyndelsesbogstav, og ved, at det kendte f-ord fuck er blevet til feminist. To små sproglige detaljer jeg elsker!

Jeg elsker layotet. Hvordan der ind imellem kommer en side med Regler for sømmelig feminin opførsel af Den Oprindelige Fader.

Jeg elsker og hader stemningen.

Skabt for dig suger dig ind i en tung dystopisk verden, men alligevel lykkedes det Louise O´Neill at skabe den perfekte balance mellem lys og mørke i hendes bog.

Jeg havde den mest underlige beskrivelse i kroppen, da jeg læste bogen. En følelse jeg ikke rigtigt kan beskrive, men at jeg bare vidste, at jeg sad og læste noget meget godt og vigtigt.

Jeg elsker forfatteren.

Nu havde jeg også en chance for at møde forfatteren på Bogforum i går, og hun var lige så sød, som man kunne forvente!

Jeg vil anbefale den her bog til alle.

Den fangede mig med det feministiske aspekt, og det er nok også mest feminister der læser bogen netop af samme grund, men det er af netop den grund at den burde læses af alle.

11 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page