top of page

Vildheks - Ildprøven, Lene Kaaberbøl


Titel: Ildprøve

Serie: Vildheks

Sprog: Dansk

Sideantal: 157

Forfatter: Lene Kaaberbøl

Forlag: Alvilda

Genrer: Fantasy, middle grade

Stjerner: 3/5

Ildprøven

Klara, 12 år, bliver en dag kradset i hovedet af en kat. Det er i sig selv ikke så underligt, andet end at katten angreb hende uden grund.

Det underlige sker da hun bliver syg, og hendes altid så cool mor flipper ud og tager Klare med ud til sin moster Isa, som hun i øvrigt aldrig har mødt.

Snart åbner der sig en verden for Klara med magi og farer, hun aldrig havde troet eksisterede.

Var den god?

Som du måske ved er Vildheks blevet filmatiseret, og jeg blev selvfølgelig nødt til lige at læse op på stoffet, inden jeg skal ind og se den i biografen.

Jeg læste Vildheks engang for laaang tid siden, da jeg gik i omkring sjette klasse. Jeg kan huske, at jeg elskede den, og jeg tror vist nok aldrig, jeg nåede at læse serien færdig, fordi alle bøgerne ikke var kommet ud, inden jeg synes, jeg var blevet for gammel til dem.

Fordi det er så lang tid siden, at jeg har læst dem, kunne jeg nærmest ikke huske noget fra dem, men jeg kunne godt lide bogen for anden gang (heldigvis!) også selvom man selvfølgelig kan mærke, at sproget er mere barnligt og handlingen enkel - fordi det er middle grade.

Den er hurtig at læse, og det er en hyggelig historie, jeg nemt kunne forstille mig at læse op som godnathistorie for de børn, jeg ikke har fordi jeg er sytten.

En hurtiglæst historie jeg godt kan anbefale for det yngre publikum - og os ældre der ikke helt er vokset op endnu.

18 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page