top of page

Ond Vilje, Alexandra Bracken


Titel: Ond Vilje

Serie: The Darkest Minds

Sprog: Dansk

Original sprog: Engelsk

Sideantal: 459

Forfatter: Alexandra Bracken

Forlag: Høst & Søn

Genrer: Science Fiction

Stjerner: 3/5

Ond Vilje

USA´s børn lider to skæbner: Enten dør de, ellers bliver de til monstre.

Ruby var en af de få der overlevede. På hendes ti-års fødselsdag vågner hun op, og noget er forandret. Noget der gør, at hendes forældre låser hende inde i garagen og ringer efter politiet.

Ruby ender med at vokse op på Thurmond, en lejer for børn som hende, men en dag hjælper nogle hende med at flygte.

Spørgsmålet er bare om fængslet er ude eller inden for det hegn, hun har været indespærret i de sidste seks år.

Ruby ender med at slutte sig til en lille gruppe unge som hende selv, der leder efter Flugtprinsen. En dreng der tilsyneladende skulle have alle svarende og kunne være i stand til at hjælpe dem alle.

Men Ruby kan ikke lade sig selv komme for tæt på nogle af dem . . . ikke efter det der skete med hendes forældre.

Var den god?

Det tog mig utroligt lang tid at komme igennem den her bog, måske til dels fordi jeg var opslugt i en Outlander bog samtidig . . .

Ond Vilje var dog overhovedet ikke kedeligt. Jeg kunne rigtigt godt lide plottet, selv om vi har set noget lignende i andre sci-fy bøger, og karakterne, den var samtidig bare heller ikke en page-turner.

Jeg blev i et kort øjeblik såå glad for, at der ikke var insta-love, men så ja . . . udviklede forholdet sig bare meget hurtigt lige pludselig, og det blev lidt ødelagt. Det var dog ikke for voldsomt, så jeg kan leve med det uden, at det trækker ned på bogens bedømmelse.

Jeg synes, at det er rigtigt interessant, at Ruby fik frataget sin barndom, og alt den viden der følger med den.

Bogen berørte lidt de effekter, Thurmond havde på hende på den front, men jeg synes sagtens, at den kunne have gået mere i dybden med det. Hun blev for eksempel meget hurtig vant til at omgås drenge på *host host* tæt hold. I betrækning af at hun ikke havde set en af det andet hold i mere end et kort øjeblik i seks år. Så det ville jeg hjertens gerne have læst mere om.

Men alt i alt synes jeg, det var en god science-fiction bog, der indeholdte nogle elementer du kender i forvejen, men alligevel lykkedes at overraske dig på nogle punkter.

9 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page