top of page

Leoniderne, Nanna Foss

Opdateret: 25. okt. 2020

Den her anmeldelse af Leoniderne er fra 2017. I forbindelse med #spektrumreadalong har jeg valgt at opdatere den.💛



Info om Leoniderne:


Titel: Leoniderne

Serie: Spektrum

Nr. i serien: 1/9

Forfatter: Nanna Foss

Udgivelsesdato: oprindeligt (Tellerup): 19. oktober 2014,

ny udgave (Gyldendal): 8. oktober 2020

Forlag: oprindeligt: Tellerup, nyt: Gyldendal

Målgruppe: YA

Genrer: Paranormal sci-fi, fantasy, YA

Stjerne-rating: 5/5 stjerneskud


Det spæde stjerneskud der starter meteorstormen Spektrum - Leoniderne 💜💥

Emilie tegner en dreng med turkise øjne og et mystisk stykke fra sin drøm. Næste dag dukker han op på hendes skole.

Snart har Emilie og hendes venner trekantede ar i hænderne, der giver dem mystiske kræfter. Umiddelbart virker det fedt at kunne lave ild med de bare næver, men det er mindre fedt, når du er ved at futte huset af...


Drømme og virkelighed flyder sammen for Emilie og tid blandes.

Hvis bare hun kunne ignorere de monstre, der prøver at indhente dem alle sammen, men hvis de ikke ser dem i øjnene, er det kun et spørgsmål om tid, før de når dem.


Leoniderne er den fænomenale start på Spektrum-serien af Nanna Foss der vikler dig ind i dets edderkoppespind af tid, mysterier, hemmeligheder og venskaber.


Hvorfor snakker alle om Leoniderne og Spektrum?


Jeg var selv sent til at blive en del af regnbuerne...


Jeg var sent til at joine Spektrum fanklubben. Jeg læste Leoniderne i 2017, hvor både Geminiderne og Ursiderne allerede var udkommet. Set i bakspejlet er jeg nok bare glad for, at jeg havde tre bøger klar til at sluge, da jeg havde færdiggjort Leoniderne, for nu er jeg en del af de regnbuer (jep jeg har lige givet Spektrums fanklub et navn), der hungrer efter den næste Spektrum bog!🤩

Siden 2017 har jeg genlæst bog 1-3 i 2019, og nu igen her i 2020 i forbindelse med #spektrumreadalong læser jeg bog 1-4 igen. ❤


Har du ikke læst Leoniderne endnu? Læs her hvorfor du skal gøre det så!


Hvis du endnu ikke har læst Spektrumserien og er i tvivl, om du vil begynde på den, beder jeg dig om en ting: læg alle dine fordomme til danske bøger væk, læg alle fordomme til forsiderne væk og bagsideteksterne.

Det tog mig lang tid at "tage mig sammen" til at læse Leoniderne. Flere gange havde de gamle forsider fanget mine øjne, og jeg tog dem op og læste på dem, og lagde dem tilbage igen, da jeg ikke troede det ville være noget for mig. JEG. TOG. FEJL.

For det første havde jeg for et par år tilbage ret svært ved at læse danske bøger, da jeg bare forbandt dem med skolearbejde og at skulle overanalysere hver en sætning (hah det er jo faktisk det alle os regnbuer gør med Spektrum når vi læser dem nu... ups - dobbeltmoralsk... ironi?😅)

- siden da har jeg læst mange fantastiske bøger af danske forfattere, og hvis du også er bange for vores nordiske bøger, så lad mig bare berolige dig med, at de ikke bider!

Så er der forsiderne. Nogle elsker de gamle mere end de nye, andre har det omvendt. Hos mig er de nye forsider begyndt at gro på mig. Selvom jeg havde vænnet mig til de gamle forsider talte de ikke til mig til at starte med - endnu en grund til hvorfor jeg var så lang tid om at læse dem. Hvis ingen af forsiderne stadig rigtigt taler til dig så lad mig sige, at det nærmest er umuligt at indkapsle Spektrum i et billede. I mean... det plot. Ét billede. Nærmest umuligt.

Til sidst bagsideteksten. Igen det samme med forsiderne. Du kan ikke indkapsle Spektrum på 50 ord. Du burde ikke indkapsle Spektrum på 50 ord, for en del af charmen er at bladre i siderne og få din hjerne blæst bagover af ordene, som du dypper tæerne i universet.


Har jeg fået dig overbevidst om, at du burde læse Spektrum nu?

Læg dine fordomme fra dig. Læser du ikke normalt fantasy? Er tidsrejser ikke lige din kop te? Væk med de fordomme og giv Leoniderne en chance! Det kære lille stjerneskud skal nok snart lyse dit læsehjerte op.☀


Magien ved genlæsning af Spektrumserien 🌟


En ting er sikker at sige om Spektrum-serien. De er gode første gang, du læser dem. De bliver også bedre, som du kommer ind i serien, og man tydeligt kan mærke, at Nanna Foss bliver mere øvet som forfatter (dette er nu mindre tydeligt at mærke med #spektrumreboot, men det er selvfølgelig kun en god ting!), men når man genlæser Spektrum-bøgerne går de fra at være gode til at blive fænomenale. Punktum.

Antallet af hints og foreshadowing til plottwists og plotlines i de kommende Spektrumbøger er imponerende. Lige som man læser bøgerne for anden gang, og tænker man har set alle hints, der er lagt i etteren, læser man den første bog for tredje gang og finder nye hints til bog 4 i serien. Jeg bukker mig i støvet for dig Nanna!



Jeg var ret vild med Leoniderne første gang jeg læste den, men som sagt blev den først rigtigt fantastisk for mig ved min genlæsning af den. Nu knuselsker jeg den sammen med de andre bøger i serien!


Leoniderne bag facaden


Leoniderne minder ved første øjekast om en ret typsik YA-fantasibog. Vi har den usikre, stille pige som hovedperson. En mystisk, lidt farlig badboy kommer ind i billedet, og hun forelsker sig hurtigt i ham.

Og Leoniderne er skam det.

Men Emilie er ikke bare den stille pige for, at læserne kan relatere let til hende. Hun er stille fordi hun er Emilie.

Du skal lede langt efter todimensionelle eller overflødige karakterer i Spektrumuniverset. Dette ses ekstra tydeligt, når man begynder på de andre bøger i serien og ser, at alle karakterer har så meget bag ved deres facade, de ikke deler med omverdenen. Det er så realistisk, og det er så godt kreeret.

Du følger heller ikke bare ´almindelige´ teenagere i Spektrum. Nanna Foss lader os udforske mange forskellige liv.

Forskellige sociale klasser, forskellige familietyper og forhold, forskellige søskendepar. Tvillinger.

Stræbere.

Blinde.

Nørder.

Jeg har aldrig læst en bog med karakterer beskrevet som Pi og Noah for eksempel. Og jeg ELSKER det. Karakternes forskelligheder gør, at de virker så realistiske, og de kommer alle så tæt på dit hjerte meget hurtigt, selvom mange af dem også er gode til at være nogle røvhuller engang imellem.


Og dette er bare Spektrums herligheder på baggrund af karaktergalleriet. Så kommer plottet selvfølgelig. Det er jo en helt anden kaliber.

Tidslinjerne, mysterierne, hintsene, foreshadowing. Mit hjerte bliver knust, det bliver helet igen ved karakternes (oftest Noahs 😂) spydige kommentarer.

Det er verdens undergang. Teenagerenes liv der bliver vendt på hovedet, revet i stykker og rystet godt igennem, imens man skal huske at passe sine afleveringer og forældreforhold.

Det er virkelighed og magi smeltet sammen.


Og så skaber Spektrum et bog-fællesskab man sjældent ser. Fanart, Facebookgrupper dedikeret til snak om teorier, venskaber baseret på en fælles kærlighed overfor bøgerne. Det er smukt. Og det er derfor, du skal læse Spektrum ❤


Tredje gensyn med Emilie var endnu mere fantastisk end det første og det andet. Jeg ville give hende et kram, men har travlt med at skulle slukke alle de brande, Pi starter lige for tiden...


41 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page