top of page
  • Bogorm

Mig før dig bog + film anmeldelse


BOG

Titel: Mig Før Dig

Original titel: Me Before You

Forfatter: Jojo Moyes

Sideantal: 438

Mig før dig

Lou lever et trygt forudsigeligt liv. Et liv hun er glad for med sin kaotiske familie og et job i den lokale kaffeshop og sin kæreste gennem seks år.

Indtil hun en dag bliver fyret, og bliver nødt til at finde et nyt job, så hun kan støtte hendes familie økonomisk.

Lou ved slet ikke, at hendes nye job vil ændre hende for altid.

Will lever knap nok. Når man er lam fra skuldrene og ned, er det svært at gøre andet end bare at eksistere. Hans hverdag består snart ikke af andet end smerter og kedsomhed, og hans ønske om at dø bliver større for hver dag der går.

Will ved ikke, at Lou snart vil komme ind i hans liv og ændre ham for altid.

Var den god?

Jeg kunne rigtig godt lide Mig før dig. Den var let at læse, ikke kedelig på noget tidspunkt og så var den også meget rørende, og tog emnet om aktiv dødhjælp op. Hvilket jeg synes, er et meget relevant emne.

Jeg læser ikke så tit fra synsvinklen af voksne, da de fleste YA-bøger jeg typisk læser er fra en 16/17-årig synsvinkel, men jeg kunne rigtig godt lide at læse fra Lous synsvinkel! Også de problemer hun havde med hendes kæreste eller familie, i sær sin søster, synes jeg, hun taklede på en meget barnlig, men samtidig voksen måde hvis det giver mening.

En anden ting jeg rigtig godt kunne lide ved bogen, var at der ind i mellem, kom et kapitel fortalt fra synsvinklen af nogle af vores bipersoner, som Wills far. Jeg synes, at det gav en en bedre forståelse af de mange forskellige karakterer følelser og deres liv generelt.

FILM

Hvordan var den i forhold til bogen?

Jeg gjorde det, jeg fraråder alle til at gøre, men jeg så altså filmen, før jeg læste bogen...

Da jeg så startede på bogen, tænkte jeg i de første 100 sider cirka: "WOW! Det her er jo bare blevet filmatiseret lige fra bogen!". Replikkerne var de samme, stederne var de samme. Alt var bare som taget lige ud af bogen!

Så kommer jeg så til cirka midten af bogen, hvor der kommer scener, som der ikke er kommet med i selve filmen. Og det forsætter mere eller mindre til slutningen af bogen, hvor den så igen er som lige taget ud af bogen.

Så det jeg vil sige, at de har gjort med, filmen er, at de har taget starten og slutningen af bogen, filmatiseret det og slettet alt det i mellem.

Hvilket jeg godt kan, synes, er lidt ærgerligt, for der er meget der mangler. Som for eksempel hele personer. Will har ikke nogen søster i filmen, og Lous storesøster har ikke nogen søn, det er vist ok nævnt, at hun blev gravid, men Thomas er ikke med fysisk i filmen.

En anden ting ved filmen er, at personerne har meget én side. De er enten på det gode eller det onde team. Specielt Wills forældre synes jeg, bliver stillet meget på det gode og det onde team, hvor i bogen så er de begge to mennesker med rigtig mange fejl.

En tredje ting er Patrick og Lous forhold. I filmen ser man dem slet ikke slå op, så da Lou pludselig kysser Will, kan man meget let blive forvirret, om hun har en kæreste, mens hun kysser løs, eller hun ikke har.

Også hele den kamp der ikke helt er en kamp i deres liv, men mere på de sociale medier om aktiv dødshjælp - den går vi helt glip af. Jeg synes, at det er en stor del af bogen, at valget ved at bruge aktiv dødshjælp kan få alle pårørende til Will sagsøgt, men i filmen går det hen over hovedet på os fuldstændig.

Alt i alt synes jeg dog, at de gjorde et godt job med at bringe filmen til den store skærm!

9 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page